Onnelliset olkapäät, osa 2

Tiesitkö, että

  • Lapaluun ja olkapään alueen lihasjumit voivat aiheuttaa jopa hengitysvaikeuksia
  • Lapaluun päälle levittäytyvä alempi lapalihas on joskus niin krampissa, että löydät siitä sormillasi tunnustellen kovan lihasmöykyn, jonka painaminen voi säteillä ja kuumottaa olkapään etupuolelle. Tämän lihaksen jännitystila voi aiheuttaa pistelyä ja puutumista niskassa, hartioissa, käsivarressa, leuassa ja pään alueella. Kipuoireet voivat olla rajujakin – jopa sydänkohtauskivun tyyppisiä.
  • Etummaisen sahalihaksen ja lavanaluslihaksen jännitys voi rajoittaa olkapään liikerataa ja aiheuttaa kipua vastakkaiseen lonkkaan. Oireina voivat olla myös hartiakipu, käsivarren kivut, pistely tai puutuminen, ylävartalon läpi lyövä pistävä kipu jne.
  • Etummainen sahalihas vetää jännittyessään lapaluuta alas- ja eteenpäin, jolloin yläselän kyfoosi korostuu ja voi olla vaikea pitää hyvä ryhti.
  • Epäkäslihaksen jännitys voi puolestaan pitää ”hartiat korvissa”.
  • Jumi pienen rintalihaksen alueella vetää lapaluuta ylös kylkiluita vasten ja eteen, mikä voi aiheuttaa vaikeuksia kurkottaa kädellä ylöspäin sekä hankaloittaa hengitystä.
  • Olkapään rakenne ei kuitenkaan ole hauras, päinvastoin! Ihmiskeho on vahva, kestävä ja uusiutumiskykyinen kokonaisuus.
  • Säännöllinen huolto ja liike tekee olkapäille hyvää siinä missä kaikille muillekin nivelille.
  • Jäsenkorjauksella saadaan moniin olkapääongelmiin apua, mutta koska itsehoito on kaiken a ja jo, neuvon jäsenkorjausasiakkailleni kotona tehtäviä liikkeitä.
  • Nyt olen koonnut parhaista olkapäänhuoltoliikkeistäni kolmen videon sarjan, joiden avulla voit harjoitella ohjatusti kotona.
  • Suunnittelemissani harjoituksissa pureudutaan muun muassa edellä mainittujen lihasten hoitamiseen sekä esimerkiksi kiertäjäkalvosimen huoltamiseen.
  • Videot voit ostaa yksittäin tai kolmen pakettina verkkokaupastani. Saat erittäin helppokäyttöiset videolinkit käyttöösi välittömästi ostoksen tehtyäsi.

    Linkit harjoitusvideoihin ja lisätietoja:
  • Olkapääjumppa 30 min (ilman välineitä)
  • Olkapään mobilisointi tennispallolla 40 min
  • Kuminauhatreeni olkapäille ja yläselälle 25 min
  • Olkapäät ja yläselkä -paketti (kaikki kolme videota)

© Tiina Ahokas. Ethän käytä tekstejäni tai kuviani luvatta ja viittaathan aina asianmukaisesti, jos siteeraat minua.

Lähteet:
cohentriggerpoint.com
terveyskirjasto.fi
Liikkuvuusharjoittelu – hallittua voimaa ja liikkuvuutta (VK-kustannus)
Faskia vapaaksi – keho tasapainoon (VK-kustannus)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: