Jooga

Opetan tällä hetkellä Motiolla ja Tampereella Lentävässä Matossa sekä satunnaisesti muilla joogakouluilla. Tarkista ajankohtaiset tunnit täältä. Ilmoitan joogatunneistani myös Facebook-sivuillani.

Opettamani joogalajit

Yinjooga

Yinjooga on staattinen joogatyyli, jossa keskitytään faskioiden eli lihaskalvojen herättelyyn. Tämä vähentää kireyden tunnetta kehossa, lisää nivelten liikkuvuutta ja edistää palautumista ja aineenvaihduntaa.  Yinjoogassa ei pyritä hienon näköisiin asentoihin eikä maksimivenytyksiin, vaan löytämään itselle sopivat linjaukset oman kehon tuntemuksia kuuntelemalla. Yinjoogalla on erittäin voimakas hermostoa rauhoittava ja stressiä purkava vaikutus. Asentoihin rauhoittuminen 2–10 minuutin ajaksi opettaa hyväksyvää läsnäoloa. Yinjoogan tausta on taolaisessa alkemismissa ja siitä kehittyneessä kiinalaisessa lääketieteessä, mikä näkyy harjoituksessa meridiaanien tiedostamisena ja kulloisenkin vuodenajan huomioimisena. Yinjooga tasapainottaa.

Flow-jooga / Vinyasa Flow -jooga

Dynaaminen joogan muoto, jossa liikkeet tehdään virtaavina sarjoina hengityksen tahdissa. Tämä on meditatiivista ja rauhoittaa mielen. Flow-jooga on kehonpainoharjoittelua parhaimmillaan. Se kehittää voiman ohella kestävyyttä ja kehon koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta. Hiki tulee varmasti ja harjoitus tuntuu seuraavana päivänä lihaksissa. Otsa rypyssä ei silti pusketa, vaan nauretaan, kohdataan omia pelkoja vaikka milli kerrallaan ja kokeillaan uusia hauskoja juttuja.

Tunnit on mahdollista rakentaa jonkin teeman (esim. keskivartalon voima, lonkat, tasapaino) ympärille tai vaikkapa tietyn urheilulajin harrastajille, istumatyöläisille yms. Jokainen tunti on erilainen kokonaisuus.  Olo tunnin jälkeen on yleensä vapautunut ja energisoitunut.

Slow Flow tai Lempeä Flow

Flow-harjoitus hitaammalla tahdilla ja yksinkertaisemmin. Erityisen sopiva aloittelijoille, hieman rapakuntoisemmille tai rauhallista harjoitusta kaipaavalle, joskin harjoituksesta voi rakentaa myös erittäin vahvan ja vahvistavan! Hidas tahti sallii joogan meditatiivisen puolen nousta esiin, mikä puhaltaa myrskypilvet pois pääkopasta.

Restoratiivinen jooga

Restoratiivisessa joogassa on kyse lepäämisestä hyvin tuetuissa, äärimmäisen mukavissa asennoissa. Harjoitus lataa akkusi ja opettaa rentoutumistaitoja. ”Ensin suljetaan kaikki sovellukset ja sitten koko kone”, kuvasi joku restoratiivista joogaharjoitusta, jonka aikana koet syvempää rauhaa kuin kenties vuosiin. Tämä joogan muoto purkaa stressiä ilmiömäisen hyvin pitkien, 5–20 minuutin pysähtymisten kautta. Käytämme paljon vilttejä, tyynyjä ja remmejä tukeaksemme itsemme yksinkertaisiin asentoihin mahdollisimman mukavasti. Restoratiivinen jooga sopii jopa toipilaille ja sairaille ja monien kroonisten sairauksien tukihoidoksi. Tervekin ihminen hyötyy siitä tavattomasti: tutkimusten mukaan restoratiivinen jooga esimerkiksi auttaa laihtumaan ja vähentää etenkin ihonalaisrasvaa – ilmeisesti stressihormonitasoa laskevan vaikutuksensa myötä.

Pranayama

Pranayama tarkoittaa joogan perinteisiä hengitysharjoituksia. Niitä on olemassa viljalti. Pranayama vahvistaa hengityselimistöä, puhdistaa kehoa, opettaa kehon ja mielen yhteydestä ja tarjoaa työkalut kiperiinkin arjen tilanteisiin: opit rauhoittamaan hermostosi muutamissa sekunneissa ja virkistämään itseäsi, kun tarvitset tujauksen lisäenergiaa. Pranayama tarkoittaa pranan eli elämänenergian ohjailua.

Meditaatio

”Meditaatio on mielen ja aistien hiljentämistä, jotta voisimme löytää oikean itsemme. Se on ikivanha itsetutkiskelun ja perimmäisen etsinnän menetelmä. – – Meditoidessa yrität tietoisesti luoda välimatkaa mielesi liikkeisiin.” (Janne Kontala) Meditaatio on yksi parhaista lahjoista, jonka voit itsellesi ja lähimmäisillesi antaa. Se parantaa resilienssiä eli sopeutumis- ja selviytymiskykyä yllättävissä tilanteissa ja elämänmuutoksissa. Se tekee sinusta tyynemmän ja tyytyväisemmän arjessa. Erilaisia meditaatiotekniikoita on valtavasti mantrameditaatiosta tietoiseen istumiseen ja myötätuntomeditaatiosta hengitysmeditaatioon. Jokainen löytää omat suosikkinsa. Tieteellisiä todisteita meditaation terveyshyödyistä on ylenpalttisesti (hakusanalla ”meditation” PubMedissä 4605 tulosta 24.11.2017!) ja vaikutukset ulottuvat masennuksen ja ahdistuksen lieventymisestä telomeerien pitenemiseen. Lyhyillä telomeereillä on yhteys ikääntymiseen ja syöpien syntyyn.

Yksityisjoogatunnit toiveiden mukaan räätälöitynä

  • Joogasalilla / työpaikallasi / kotonasi; kahden hengen tunnit myös kotityöhuoneellani
  • Sinulle yksityisesti tai esim. sinulle ja ystävällesi tai puolisollesi
  • Polttareihin tai muihin kaveriporukan juhliin
  • Tyky-päivän / virkistyspäivän ohjelmaksi
  • Harrastusporukalle kehonhuoltoon
  • Joogaa vahvistavana tai rauhoittavana versiona tai niiden yhdistelmänä, meditaatiota, pranayamaa, ohjattua syvärentoutusta…

Kysy lisää tai tee tarjouspyyntö!

Valmiita joogaworkshop-pakettejani:

  • Liikettä ja lääkettä lonkille
  • Väsyneiden jooga – restoratiivista joogaa
  • Onnelliset olkapäät
  • Terve selkä
  • Ryhtiliike
  • Ylösalaisin-käsilläseisontaworkshop
  • Siivet selkään! Joogan käsitasapainot -workshop
  • Hetken hermoloma – workshop ahdistuneille ja stressaantuneille
  • Joogan alkeet
  • Detox

Mitä jooga on?

Jooga on harjoittajalleen tyyneyttä ja hyvää oloa antava elämäntapa. Jooga on erinomainen liikuntamuoto, joka parantaa ryhtiä, lihasvoimaa ja liikkuvuutta. Jooga on hyvän elämän filosofiaa. Jooga on henkinen harjoitus. Mikä tahansa näistä, ei mikään näistä tai joku muu voi olla sinun totuutesi. Saat valita!

Tule joogaan sellaisena kuin olet – jooga ei edellytä, että olisit tietynlainen. Joogan tarkoitus ei ole muuttaa sinua, vaan kuoria kerros kerrokselta esiin todellinen sinä, joka on elämän mittaan hautautunut erilaisten kuorten, roolien ja rajoitusten alle.

Tuon joogaohjaukseeni mukaan jäsenkorjaajan työssä ja muissa opinnoissani kertyneen anatomian tuntemukseni: minun tunneillani et riko itseäsi, vaan voimistat ja vetreytät vartaloasi turvallisesti, uusia asioita oivaltaen. En kuitenkaan rajoita opetustani pelkän fyysisen kehon ohjaamiseen, koska joogan ydin on muualla. Ihmiskeho on mahtava väline liikkumiseen ja leikkimiseen, mutta tärkeintä on se, mitä on sisimmässämme ja millainen lähimmäinen olemme toisille. Jooga auttaa sinua kääntymään tämän sisäisen viisautesi puoleen, olemaan itsesi ja kehosi ystävä – ja sitä myötä myötätuntoinen myös muille.

Jooga opettaa, että kaikki on muutoksessa: että tunteetkin ovat ohimeneviä, eivät todellinen sinä. ”This too shall pass.” Jooga antaa elämälle tyynen pohjavirran, joka pysyy silloinkin, kun elämässä myrskyää.