Jooga, kehonhuolto ja liikkuvuusharjoittelu

pexels-cottonbro-4327147

Viikkotunnit

Opetan Motiolla ja Meidänboksilla Sastamalassa. Motiolla ohjaan liikkuvuusharjoittelua, yinjoogaa, restoratiivista joogaa ja rentoutustunteja ilmajoogakankaissa. Meidänboksilla tuntieni tavoite on toiminnallisen harjoittelun harrastajan lajispesifin liikkuvuuden lisääminen.

Liikunta ja jooga kuuluvat kaiken ikäisille, kokoisille ja kuntoisille!

Yksityistunnit

  • Yhdelle, kahdelle, pienryhmälle tai suuremmalle porukalle
  • Räätälöidään aina sinun tai teidän toiveidenne mukaisiksi
  • Motiolla / työpaikallasi / kotonasi; 1–2 hengen tunnit myös kotityöhuoneellani
  • Etätapaamiset Zoomin, Teamsin tms. kautta
  • Polttareihin tai muihin kaveriporukan juhliin
  • Tyhy-päivän / virkistyspäivän ohjelmaksi
  • Harrastusporukalle kehonhuoltoon

Kysy lisää tai tee tarjouspyyntö!

Valmiita työpajapakettejani:

  • Liikettä ja lääkettä lonkille
  • Onnelliset olkapäät
  • Väsyneiden jooga – restoratiivista joogaa elpymiseen
  • Silkkitoukka – syvärentoutus ilmajoogakankaissa
  • Syvärentoutusharjoitus
  • Liikkuvuusharjoittelu sinun tavoitteidesi mukaisesti
  • Terve selkä
  • Käsilläseisonta ja/tai päälläseisonta
  • Hetken hermoloma – työpaja ahdistuneille ja stressaantuneille
  • Joogan alkeet
  • Terveet nivelet

Joogalajit

Jooga antaa elämälle tyynen pohjavirran, joka pysyy silloinkin, kun elämässä myrskyää. Mikä joogan muoto sopisi parhaiten sinulle tai teille? Lue kuvaukset:

Restoratiivinen jooga

Restoratiivisessa joogassa on kyse lepäämisestä hyvin tuetuissa, äärimmäisen mukavissa asennoissa. Harjoitus lataa akkusi ja opettaa rentoutumistaitoja. ”Ensin suljetaan kaikki sovellukset ja sitten koko kone”, kuvasi joku restoratiivista joogaharjoitusta, jonka aikana koet syvempää rauhaa kuin kenties vuosiin. Tämä joogan muoto purkaa stressiä ilmiömäisen hyvin pitkien, 5–20 minuutin pysähtymisten kautta. Käytämme paljon vilttejä, tyynyjä ja remmejä tukeaksemme itsemme yksinkertaisiin asentoihin ylellisen mukavasti. Restoratiivinen jooga sopii jopa toipilaille ja sairaille ja monien kroonisten sairauksien tukihoidoksi. Tervekin ihminen hyötyy siitä tavattomasti: tutkimusten mukaan restoratiivinen jooga esimerkiksi auttaa laihtumaan ja vähentää ihonalaisrasvaa – ilmeisesti stressihormonitasoa laskevan vaikutuksensa myötä.

Yinjooga

Yinjooga on staattinen joogatyyli, jossa keskitytään faskioiden eli lihaskalvojen herättelyyn. Tämä vähentää kireyden tunnetta kehossa, lisää nivelten liikkuvuutta ja edistää palautumista ja aineenvaihduntaa.  Yinjoogassa ei pyritä hienon näköisiin asentoihin eikä maksimivenytyksiin, vaan löytämään itselle sopivat versiot asennoista oman kehon tuntemuksia kuuntelemalla. Yinjoogalla on voimakas hermostoa rauhoittava ja stressiä purkava vaikutus. Asentoihin rauhoittuminen 2–10 minuutin ajaksi opettaa hyväksyvää läsnäoloa. Yinjoogan tausta on taolaisessa alkemismissa ja siitä kehittyneessä kiinalaisessa lääketieteessä. Yinjooga tasapainottaa.

Flow-jooga / Vinyasa Flow -jooga

Dynaaminen joogan muoto, jossa liikkeet tehdään virtaavina sarjoina hengityksen tahdissa. Tämä on meditatiivista ja rauhoittaa mielen. Flow-jooga on kehonpainoharjoittelua parhaimmillaan. Se kehittää voiman ohella kestävyyttä ja kehon koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta. Hiki tulee varmasti ja harjoitus tuntuu seuraavana päivänä lihaksissa. Otsa rypyssä ei silti pusketa, vaan nauretaan, kohdataan omia pelkoja vaikka milli kerrallaan ja kokeillaan uusia hauskoja juttuja. Tunnit on mahdollista rakentaa jonkin teeman (esim. keskivartalon voima, lonkat, tasapaino) ympärille tai vaikkapa tietyn urheilulajin harrastajille, istumatyöläisille yms. Jokainen tunti on erilainen kokonaisuus.  Olo tunnin jälkeen on yleensä vapautunut ja energisoitunut.

Slow Flow tai Lempeä Flow

Flow-harjoitus hitaammalla tahdilla ja yksinkertaisemmin. Erityisen sopiva aloittelijoille, hieman rapakuntoisemmille tai rauhallista harjoitusta kaipaavalle, joskin harjoituksesta voi rakentaa myös erittäin vahvan ja vahvistavan! Hidas tahti sallii joogan meditatiivisen puolen nousta esiin, mikä puhaltaa myrskypilvet pois pääkopasta.

Pranayama

Pranayama tarkoittaa joogan perinteisiä hengitysharjoituksia. Niitä on olemassa viljalti. Pranayama vahvistaa hengityselimistöä, puhdistaa kehoa, opettaa kehon ja mielen yhteydestä ja tarjoaa työkalut kiperiinkin arjen tilanteisiin: opit rauhoittamaan hermostosi muutamissa sekunneissa ja virkistämään itseäsi, kun tarvitset tujauksen lisäenergiaa. Pranayama tarkoittaa pranan eli elämänenergian ohjailua.

Meditaatio

”Meditaatio on mielen ja aistien hiljentämistä, jotta voisimme löytää oikean itsemme. Se on ikivanha itsetutkiskelun ja perimmäisen etsinnän menetelmä. – – Meditoidessa yrität tietoisesti luoda välimatkaa mielesi liikkeisiin.” (Janne Kontala) Meditaatio on yksi parhaista lahjoista, jonka voit itsellesi ja lähimmäisillesi antaa. Se parantaa resilienssiä eli sopeutumis- ja selviytymiskykyä yllättävissä tilanteissa ja elämänmuutoksissa. Se tekee sinusta tyynemmän ja tyytyväisemmän arjessa. Erilaisia meditaatiotekniikoita on valtavasti mantrameditaatiosta tietoiseen istumiseen ja myötätuntomeditaatiosta hengitysmeditaatioon. Jokainen löytää omat suosikkinsa. Tieteellisiä todisteita meditaation terveyshyödyistä on ylenpalttisesti (hakusanalla ”meditation” PubMedissä 4605 tulosta 24.11.2017!) ja vaikutukset ulottuvat masennuksen ja ahdistuksen lieventymisestä telomeerien pitenemiseen. Lyhyillä telomeereillä on yhteys ikääntymiseen ja syöpien syntyyn.

okkultaatio_yoga

© Tiina Ahokas. Ethän käytä tekstejäni tai kuviani luvatta.

%d bloggaajaa tykkää tästä: