Jooga

Opetan tällä hetkellä Sastamalan opistolla, Motiolla ja Tampereella Lentävässä Matossa sekä satunnaisesti muilla joogakouluilla. Tarkista ajankohtaiset tunnit täältä. Ilmoitan joogatunneistani myös Facebook-sivuillani.

Yksityisjoogatunnit toiveiden mukaan räätälöitynä

  • Joogasalilla / työpaikallasi / kotonasi; kahden hengen tunnit myös kotityöhuoneellani
  • Sinulle yksityisesti tai esim. sinulle ja ystävällesi tai puolisollesi
  • Polttareihin tai muihin kaveriporukan juhliin
  • Tyky-päivän / virkistyspäivän ohjelmaksi
  • Harrastusporukalle kehonhuoltoon
  • Joogaa vahvistavana tai rauhoittavana versiona tai niiden yhdistelmänä, meditaatiota, pranayamaa, ohjattua syvärentoutusta…

Kysy lisää tai tee tarjouspyyntö!

 

Valmiita joogaworkshop-pakettejani:

  • Terve selkä
  • Kevätpuhdistus
  • Joogaa uupumuksesta toipuville
  • Käsilläseisontaworkshop
  • Siivet selkään! Joogan käsitasapainot -workshop
  • Hetken hermoloma – workshop ahdistuneille ja superstressaantuneille
  • Joogan alkeet
  • Detox
  • Suitsi joulustressisi

 

Mitä jooga on?

Jooga on harjoittajalleen tyyneyttä ja hyvää oloa antava elämäntapa. Jooga on erinomainen liikuntamuoto, joka parantaa ryhtiä, lihasvoimaa ja liikkuvuutta. Jooga on hyvän elämän filosofiaa. Jooga on henkinen harjoitus. Mikä tahansa näistä, ei mikään näistä tai joku muu voi olla sinun totuutesi. Saat valita!

Tule joogaan sellaisena kuin olet – jooga ei edellytä, että olisit tietynlainen. Joogan tarkoitus ei ole muuttaa sinua, vaan kuoria kerros kerrokselta esiin todellinen sinä, joka on elämän mittaan hautautunut erilaisten kuorten, roolien ja rajoitusten alle.

Tuon joogaohjaukseeni mukaan jäsenkorjaajan työssä ja muissa opinnoissani kertyneen anatomian tuntemukseni: minun tunneillani et riko itseäsi, vaan voimistat ja vetreytät vartaloasi turvallisesti, uusia asioita oivaltaen. En kuitenkaan rajoita opetustani pelkän fyysisen kehon ohjaamiseen, koska joogan ydin on muualla. Ihmiskeho on mahtava väline liikkumiseen ja leikkimiseen, mutta tärkeintä on se, mitä on sisimmässämme ja millainen lähimmäinen olemme toisille. Jooga auttaa sinua kääntymään tämän sisäisen viisautesi puoleen, olemaan itsesi ja kehosi ystävä – ja sitä myötä myötätuntoinen myös muille.

Jooga opettaa, että kaikki on muutoksessa: että tunteetkin ovat ohimeneviä, eivät todellinen sinä. ”This too shall pass.” Jooga antaa elämälle tyynen pohjavirran, joka pysyy silloinkin, kun elämässä myrskyää.

 

Tuntikuvaukset

Yin-jooga

Yin-jooga on staattinen joogatyyli, jossa venytyksissä viivytään 2–5 minuuttia. Yin-jooga edistää syvien sidekudosalueiden aineenvaihduntaa ja liikkuvuutta ja tekee hyvää etenkin alaselälle ja lonkille. Yin-joogassa ei pyritä hienon näköisiin asentoihin eikä maksimivenytyksiin, vaan löytämään itselle sopivat linjaukset omia tuntemuksia kuuntelemalla ja hengitykseen keskittymällä. Harjoitus tehdään pitkälti silmät kiinni rauhallisen musiikin tahdissa. Tunneilla käytetään apuvälineitä, kuten tyynyjä.

Yin-joogalla on erittäin voimakas hermostoa rauhoittava ja stressiä purkava vaikutus. Asentoihin rauhoittuminen monen minuutin ajaksi opettaa hyväksyvää läsnäoloa. Palauttava, avaava ja rentouttava yin-jooga sopii kaikille. Sillä ei voi ylityöstää tai rikkoa kehoaan. Aiempaa jooga- tai edes liikuntataustaa ei tarvitse olla.

Yin-joogaa on mahdoton selittää tyhjentävästi: se pitää kokea avoimin mielin. Alkuun pitkäkestoisiin asentoihin asettautuminen voi tuskastuttaa, mutta kun maltat mielesi, pääset kynnyksen yli ja oivallat yinin voiman. Yin-jooga on varsin nuori joogasuuntaus ja se on saanut vaikutteita kiinalaisesta lääketieteestä.

 

Flow-jooga / Vinyasa Flow -jooga

Dynaaminen joogan muoto, jossa liikkeet tehdään virtaavina sarjoina hengityksen tahdissa. Flow-jooga on trendikästä kehonpainoharjoittelua parhaimmillaan. Se kehittää voiman ohella kestävyyttä ja kehon koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta. Hiki tulee varmasti ja harjoitus tuntuu seuraavana päivänä lihaksissa. Otsa rypyssä ei silti pusketa, vaan nauretaan, kohdataan omia pelkoja vaikka milli kerrallaan ja kokeillaan uusia hauskoja juttuja.

Tunnit on mahdollista rakentaa jonkin teeman (esim. keskivartalon voima, lonkat, tasapaino) ympärille tai vaikkapa tietyn urheilulajin harrastajille, istumatyöläisille yms. Jokainen tunti on erilainen kokonaisuus. Käytän tunneilla musiikkia tunnelmanluojana. Olo tunnin jälkeen on yleensä vapautunut ja energisoitunut!

 

Slow Flow tai Lempeä Flow

Flow-harjoitus hitaammalla tahdilla ja yksinkertaisemmin. Erityisen sopiva aloittelijoille, hieman rapakuntoisemmille tai rauhallista harjoitusta kaipaavalle, joskin harjoituksesta voi rakentaa myös erittäin vahvan ja vahvistavan! Hidas tahti sallii joogan meditatiivisen puolen nousta esiin, mikä puhaltaa myrskypilvet pois pääkopasta.

 

Restoratiivinen jooga

Restoratiivisessa joogassa sinä olet vastaanottaja, et tekijä. Harjoitus palauttaa voimiasi ja rentouttaa sitkeimmänkin stressimyyrän. ”Ensin suljetaan kaikki sovellukset ja sitten koko kone”, kuvasi joku restoratiivista joogaharjoitusta, jonka aikana koet syvempää rauhaa kuin kenties vuosiin. Tämä joogan muoto purkaa stressiä ilmiömäisen hyvin pitkien, 5–20 minuutin pitojen kautta. Käytämme paljon vilttejä, tyynyjä ja remmejä tukeaksemme itsemme yksinkertaisiin asentoihin. Saat tulla täysin kannatelluksi. Restoratiivinen jooga sopii jopa toipilaille ja sairaille. Tervekin ihminen hyötyy siitä tavattomasti: tutkimusten mukaan restoratiivinen jooga esimerkiksi auttaa laihtumaan ja vähentää etenkin ihonalaisrasvaa – ilmeisesti stressihormonitasoa laskevan vaikutuksensa myötä.

 

Pranayama

Pranayama tarkoittaa joogan perinteisiä hengitysharjoituksia. Niitä on olemassa viljalti. Pranayama vahvistaa hengityselimistöä, puhdistaa kehoa, opettaa kehon ja mielen yhteydestä ja tarjoaa työkalut kiperiinkin arjen tilanteisiin: opit rauhoittamaan hermostosi muutamissa sekunneissa ja virkistämään itseäsi, kun tarvitset tujauksen lisäenergiaa. Pranayama tarkoittaa pranan eli elämänenergian ohjailua.

 

Meditaatio

”Meditaatio on mielen ja aistien hiljentämistä, jotta voisimme löytää oikean itsemme. Se on ikivanha itsetutkiskelun ja perimmäisen etsinnän menetelmä. – – Meditoidessa yrität tietoisesti luoda välimatkaa mielesi liikkeisiin.” (Janne Kontala) Meditaatio on yksi parhaista lahjoista, jonka voit itsellesi ja lähimmäisillesi antaa. Se parantaa resilienssiä eli sopeutumis- ja selviytymiskykyä yllättävissä tilanteissa ja elämänmuutoksissa. Se tekee sinusta tyynemmän ja tyytyväisemmän arjessa. Erilaisia meditaatiotekniikoita on valtavasti mantrameditaatiosta pelkkään tietoiseen istumiseen ja myötätuntomeditaatiosta hengitysmeditaatioon. Jokainen löytää omat suosikkinsa. Tieteellisiä todisteita meditaation terveyshyödyistä on ylenpalttisesti (hakusanalla ”meditation” PubMedissä 4605 tulosta 24.11.2017!). Meditoijalle terveyshyödyt ovat ilahduttava sivuvaikutus.