Nettijooga: Miten loihdin kotiini paikan harjoitukselle?

Monen joogaajan viikoittainen harjoitus on koronavirusepidemian vuoksi siirtynyt studiolta nettiin. Liikunnanohjaajat ympäri Suomen reagoivat maaliskuiseen liikuntatilojen sulkemiskehotukseen etsimällä poikkeustilanteesta mahdollisuuksia – sanotaanhan, että kun yksi ovi sulkeutuu, jokin toinen avautuu. Mekin Motiolla pystytimme ripeästi videointistudion ja aloimme luoda korvaavaa materiaalia kurssilaisille ja viikkotuntiemme asiakkaille. Kameralle puhuminen on kovin erilaista kuin ihmisten ohjaaminen, mutta uudenlainen tilanne vaatii uudenlaisia toimintatapoja! Moni jatkaa mieluusti harrastustaan tutun opettajan ohjauksessa, vaikka opettaja sitten olisi läsnä vain tietokoneen tai puhelimen näytöllä.

Jooga antaa voimavaroja ja tukee sekä mielenterveyttä että fyysistä terveyttä. Jooga voi auttaa vaikeiden aikojen yli myös nyt.

Moni on joogannut tähän asti vain studiolla eikä rutiinia kotona joogaamiselle välttämättä ole. Kirjoitankin nyt katsauksen seikkoihin, jotka kotiharjoituksessa on hyvä huomioida. Muistutan myös, että varsinkaan rauhallisimmille nettijoogatunneilleni osallistuaksesi et tarvitse aiempaa kokemusta tai etukäteistietoja joogasta. Ohjaan siten, että ensikertalainenkin pysyy mukana.

Järjestä itsellesi joogatila.

Se voi olla kokonainen huone tai vain pieni nurkkaus pyykkitelineen ja sohvan välissä. Tee se, minkä voit niillä resursseilla, jotka sinulla on käytettävissäsi. On kuitenkin hyvä, jos sinulla on joogalle pyhitetty puhdas ja viihtyisä paikka. Mikäli esimerkiksi tuoreet kukat tai kynttilät ilahduttaisivat sinua ja auttaisivat sopivan ilmapiirin luomisessa, somista tilasi sellaisilla. Jos taas sinulle riittää, että rullaat vain joogamattosi auki leivänmurusista ja rojukasoista välittämättä, hienoa. Tee niin.

Mikäli sinun täytyy purkaa joogatilasi aina joogan jälkeen, tee sekin tietoisesti ja rauhallisesti ja asettele joogavälineesi siististi takaisin säilytyspaikkoihinsa. Ajattele, että tilan luominen ja purkaminen on osa joogaharjoitustasi.

Kerää joogavälineet valmiiksi lähettyvillesi.

Kun teet tämän ennen harjoituksesi aloittamista, keskittymisesi ei tarvitse herpaantua tarvikkeiden haalimiseen. Ei haittaa, jos et omista erillisiä joogavälineitä. Kotona voi soveltaa. Paksut kirjat palvelevat joogatiilinä, kylpypyyhe tai viltti rauhallisen joogan alustana, kylpytakin vyö joogaremminä, suuri napakka tyyny bolsterina. Viltti loppurentoutusta varten on hyvä ottaa käden ulottuville. Ehkä pidät mieluusti vesipullon lähettyvillä. Motion viikkovideoiden kuvaustekstissä kerromme aina, mitä tarvitset harjoitukseen mukaan, ja kertaan asian videon alussa. Mikäli olet hankkinut kotiisi joogavälineitä, hienoa, nauti niistä.

Pidä huolta, että nettilaitteesi akku ei lopu. Varaudu laturein.

Raivaa harjoitukselle aikaa.

Merkitse harjoitusaikasi etukäteen kalenteriin ja pidä sopimuksesta itsesi kanssa kiinni. On hyvä, jos sinun ei tarvitse harppoa tai kiirehtiä harjoituksessasi eikä vastailla työpuheluihin kesken kaiken. Erityisen mahtavaa on, jos voit venyttää videojoogasi lopussa olevaa savasanaa pidemmäksi.

Mikäli jaat kodin muiden ihmisten kanssa, pyydä ja edellytä heiltä mahdollisuutta rauhalliseen joogahetkeen. Perheessä jokaisella on oikeus omiin harrastuksiin ja omaan aikaan. Tunti tai pari joogaa viikossa ei ole liikaa pyydetty. Jos koti on pieni, muut voivat vaikka ulkoilla harjoituksesi ajan tai vetäytyä keittiöön laittamaan ruuan valmiiksi. Kylpyhuoneessakin on tehty monia onnistuneita joogaharjoituksia.

Muuta huomioitavaa

Pane puhelimesi merkkiäänet ynnä muut piippaukset kokonaan pois päältä. Ellet osaa tehdä sitä, pyydä apua.

Kotona voi joogata vaikka pyjamassa. Tee niin kuin sinusta hyvältä tuntuu. Nettijoogaakin varten saa pukeutua kauneimpiin joogavaatteisiin, kammata hiukset ja meikata, jos haluaa.

Salli rikkeet

Emme voi joogata tyhjiössä. Eräällä meditaatiokurssillani painotin, että oman meditaatiohetken ei tarvitse olla ”täydellinen”: et tarvitse hipihiljaista tilaa, valkoisia kynttilöitä tai maailmojasyleilevän rauhallista mielenmaisemaa ryhtyäksesi harjoittelemaan. Sama pätee joogaan. Voit aivan hyvin astua joogamatolle ruokatahraisessa paidassa, mieli mustana, naapurin käytellessä iskuporakonetta seinän takana. Mikäli keskeytyksiä tulee, sitten niitä tulee. Jatka, kun voit. Kämppisten riitely tai puolison pasuunansoittotreeni ei ehkä ole ihannetausta harjoituksellesi, mutta sinun ei tarvitse antaa häiriöiden pilata omaa hetkeäsi.

Usein olo on joka tapauksessa joogaharjoituksen jälkeen parempi kuin ennen harjoitusta.

Aloitin itse joogan teini-iässä, joten olen ehtinyt joogata ja meditoida monenlaisissa elämäntilanteissa ja paikoissa anoppilan kamarista mökkilaituriin. Joogamatollani on ollut ympäriinsä konttailevan vauvan kuolaa, taapero on tullut mellastamaan alleni ollessani alaspäin katsovassa koirassa (joka kieltämättä näyttää kutsulta hauskaan leikkiin), meditaationi on keskeytynyt kun lähetti on koputtanut oveen, olen nukahtanut savasanaan ziljoonia kertoja, imettänyt kesken soturisarjan, rakentanut harjoitukseni uudelleen vakavan sairastumisen jälkeen, sopeuttanut harjoitustani vammoihin ja rajoituksiin, tehnyt aurinkotervehdyksiä äänimaisemanani Pikku Kakkonen ja niin edelleen. Elämä muuttuu, jooga pysyy.

Säännöllinen harjoitus

  • kultivoi tyyntä mieltä
  • kasvattaa sisimmässäsi rakastavaa ja myötätuntoista suhtautumista
  • auttaa säätelemään vireystiloja
  • opettaa suhtautumaan itsen ja muiden ärsyttävimpiinkin piirteisiin lempeydellä
  • auttaa sulkemaan epäolennaisen pois
  • opettaa, että vain sinä olet vastuussa omista mielentiloistasi

Harjoitella kannattaa eniten, kun aikaa siihen on vähiten. Tämä pätee varsinkin meditaation hermostoa ja mieltä rauhoittavaan vaikutukseen.

Me Motiolla olemme kiitollisia kaikille uuteen tilanteeseen kanssamme rohkeasti hypänneille ihmisille. Tarvitsemme teitä, jotta toimintamme voisi jatkua tämän poikkeustilan jälkeen. Voit ryhtyä viikkovideoidemme käyttäjäksi milloin tahansa tai osoittaa tukesi maksamalla viikkovideon kertamaksun. Kokeile rohkeasti joogaani, vaikka et olisi ennen tunneilleni päässytkään.

Kun puron patoaa, vesi etsii pian uuden uoman. Myös joogiselle mielelle ominaista on ensin mukautua ja sitten toimia. Sauli Niinistön sanoin: nyt on aika ottaa fyysistä etäisyyttä ja henkistä läheisyyttä. Vaali läheisyyttä toisiin ihmisiin – ja itseesi. Tämä outo aika voi olla hyvä mahdollisuus kääntyä sisäänpäin kuuntelemaan, mitä asiaa sisimmälläsi on, ja rakentaa itselleen sielua ravitsevia rituaaleja, jotka auttavat kasvamaan ihmisenä.

Linkit:

Motion viikkovideoista lisätietoa täällä
Lista kulloinkin varattavissa olevista Motion viikkovideoista täällä
Joogavälineet suosittelen hankkimaan kotimaisesta Sarwa Yogasta

© Tiina Ahokas 2020. Ethän käytä tekstejäni tai kuviani luvatta, ja viittaathan aina asianmukaisesti alkuperäisen tekstini linkittäen, jos siteeraat minua.

IMG_8452.jpeg
Kuva: La Mala Yogini

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s