Liikettä ja lääkettä lonkille

Jäykät lonkat? Kireät takareidet? Piriformis-syndrooma? Turvonneet nilkat? Etureidet tukossa? Uinahtaneet pakarat? Kipuilevat polvet, nilkat tai jalkaterät?

Suositun Liikettä ja lääkettä lonkille -työpajani (Lentävässä Matossa paja kulkee nimellä Happy Hips) jälkeen lonkkasi liikkuvat letkeämmin. Työpajassa lähestytään lantion alueen liikkuvuutta monenlaisin joogaharjoittein. Aktivoidaan, vahvistetaan ja venytetään lantion alueen lihastoimintaketjuja ja faskioita. Luvassa on voitelevaa liikettä, nautinnollisia venytyksiä ja makeankipeitä tuntemuksia. Samalla stressikin lievittyy.

Isot reisivaltimot ja -laskimot sekä imusolmukekeskukset sijaitsevat nivusissa, joten paljon istuvalla ja ”kankealonkkaisella” jalkojen verenkierto ja imunestekierto heikkenevät. Se johtaa koko kehon jäykistymiseen, jalkojen turpoamiseen ja iskiasvaivoihin. Lisäksi jalkojen ja lonkkien liikkumattomuus aiheuttaa alaselkäkipuja ja niska-hartiajumeja.

Lantion alue on myös ihmisen tunnekeskus, johon stressi, kiukku ynnä muu tunnekuona helposti jässähtää. Lantionsulatuspaja tuulettaakin korvien väliä tehokkaasti.

Monet ajattelevat yksinkertaistaen, että ryhtiä parannetaan heikkoja lihaksia vahvistamalla ja kireitä lihaksia venyttämällä. Kyse on kuitenkin syvemmästä ilmiöstä – hermostosta. Lihaskireys on korvien välissä: kun joogan hyväksyvän läsnäolon ja hengityksen avulla pysähdyt ”kireyksiesi” äärelle, tulet huomaamaan, miten kehoosi aukeaa uutta tilaa ja nivelten liikeradat paranevat. Stressitön keho on joustava ja kivuton.

Työpajassani opit,
🍑mikä on jalkapohjiesi merkitys ja vaikutus muualle kehoosi (äänihuuliin ja otsaan asti!)
🍑miksi vahva ja notkea nilkka on niin ikään tärkeä (tutkimme nilkkojemme liikeratoja huolellisesti)
🍑miksi en suosittele reiden ulkosyrjän kalvon rullaamista – sen sijaan kerron muita tapoja päästä ko. alueen vaivoista eroon
🍑että peffaa kannattaa treenata JA venytellä, jotta ryhti pysyy hyvänä ja selkä terveenä
🍑miksi etureiden avaaminen hoitaa takareidessä tuntuvaa kireyttä paremmin kuin 1000 tuntia takareisivenytyksiä
🍑miten TODELLA venytetään lonkankoukistajat eikä vain löysytetä lonkan nivelkapselia
🍑että notkeus on aivan liian usein löysyyttä, ja sitä emme halua
🍑että leuoistasi on hermoyhteys lantionpohjaasi ja tällä todella on merkitystä
🍑mikä yhteys on tunteilla ja lantion alueen kivuilla ja jumeilla
🍑mitä piriformiskrempalle voi tehdä
🍑mitkä jooga-asennot ja -liikesarjat ovat mannaa lonkkien liikkuvuudelle, lantion oikealle asennolle ja vahvoille jalkalihaksille

…ja niin edelleen. Näissä workshopeissa puhutaan, ihmetellään ja nauretaan paljon, jos kohta välillä irvistelläänkin…

Työpajan jälkeen selkääsi tuntuu kasvaneen uutta tilaa, aineenvaihdunta pelaa jaloissa ja koko kehossa. Olo on virkeä, rento ja joustava.

Tervetuloa mukaan! Katso nettisivuiltani, koska seuraava lantiopaja järjestetään. Voit myös tilata minut joogakoulullesi opettamaan.

standingsplits

© Tiina Ahokas. Ethän käytä tekstejäni tai kuviani luvatta ja viittaathan aina asianmukaisesti, jos siteeraat minua.

Yksi vastaus artikkeliiin “Liikettä ja lääkettä lonkille

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s