Miten pysyä terveenä? Pimeän vuodenajan vinkit virusten varalle.

Miten pysyä terveenä pitkän ja pimeän talvikauden ajan, kun virustaudit vaanivat kaikkialla? Hyvä vastustuskyky muodostuu pitkälti yksinkertaisista perusasioista: hyvästä peruskunnosta, tupakan tumppaamisesta, rennosti ottamisen jalosta taidosta ja fiksusta ruokavaliosta. Kun kivijalka on kunnossa, voi buustia hakea kasvilääkinnästä, vitamiineista ja hivenaineista. Ne auttavat myös silloin, kun tauti iskee.

Hyvä peruskunto.

10 000 askelta päivässä! Liikunta avaa keuhkoja ja ajaa taudinaiheuttajia ulos keuhkojen uumenista. Se lisää ja aktivoi puolustussoluja ja vasta-ainetuotantoa. Hyväkuntoinen päihittää pöpöt lievemmillä oireilla ja nopeammin kuin rapakuntoinen. Huonokuntoisilla on enemmän infektiopäiviä. Liiallinen liikunta toisaalta romahduttaa vastustuskyvyn, joten järki käteen: lepopäivät ovat tärkeitä ja kovatehoisen repimisen sijaan matalasykkeinen kestävyysliikunta on paikallaan. Metsäkävelyn bonuksena ovat terveyshyödyt. Duodecim-lehdessä kirjoitettiin taannoin: ”Biodiversiteettihypoteesin mukaan kosketus monimuotoiseen luontoon rikastuttaa ihmiskehon mikrobiomia, vahvistaa immuunitasapainoa ja suojaa sairauksilta.”

Avantouinti parantaa tutkitusti vastustuskykyä. Se on hyvä lisä talvikauden harrastuksiin.

Tupakoimattomuus

Tupakoimalla varmistat viruksille mahdollisimman suotuisat elinolosuhteet: ne kun hyötyvät kuivista limakalvoista, hengityskapasiteetin surkastumisesta, nenän värekarvojen lamaantumisesta, tahmaisesta terva-limakuorrutuksesta limakalvoilla, heikentyneestä hapensaannista kudoksissa, verenkierron heikkenemisestä ja pysyvistä keuhkomuutoksista. Toisin sanoen: tumppaa tupakka, niin sairastat vähemmän.

Ruokavalio

Vihannekset, marjat ja hedelmät ravintopyramidin jykevänä peruskivenä auttavat sinut pitkälle terveyden vaalimisessa. Ne ovat vitamiini-, kuitu- ja mineraalipommeja eikä niitä voi korvata kapseleilla tai puristeilla. Syö kasviksia joka aterialla. Viisi annosta päivässä on hyvä alku, mutta pyri enempään. Bonuksena saat virkeän olon ja painosi pysyy kurissa, mikä edelleen parantaa immuunipuolustustasi suoliston mikrobikantaa kohentamalla ja matala-asteista tulehdusta sammuttamalla. Kasviksista ja täysjyväviljoista saa kuituja, jotka edistävät myös immuunipuolustusta suoliston hyvinvointia tukemalla.

Tyhjät kalorit, kuten alkoholi ja sokeri kannattaa säästää juhlahetkiin. Alkoholi on solumyrkky ja liuotin, joten se ei sovi terveydeltään horjuvalle. Moni on huomannut käytännössä, että kun flunssan aikana pidättäytyy lehmänmaitotuotteista, kaurasta ja banaanista, tauti paranee nopsemmin, rään tuotanto on vähäisempää eivätkä virustartunnat johda infektiokierteisiin ja jälkitauteihin. Kurkuma, chili, valkosipuli, ceyloninkaneli ja inkivääri puolestaan ovat keittiön flunssarohtoja. Inkiväärinjuuresta voi keitellä teetä flunssaa pois ajamaan. Halkaistu sipuli flunssaisen lapsen sängynpäädyssä rauhoittaa yöt kröhältä. Hunaja (mieluusti raakahunaja) ja propolis ovat myös hyviä rohtoja.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

soup-2897649_1280.jpg

Stressinhallinta

Vaali lepoa, hyvää mieltä ja rakkaudellisia ihmissuhteita ja näytä tunteesi. Näiden tekijöiden on Esther M. Sternbergin luotsaamissa tutkimuksissa osoitettu vahvistavan immuunipuolustusta. Sekä henkinen että fyysinen stressi vähentävät immunoglobuliini A:n ja tappajasolujen aktiivisuutta, mikä altistaa infektioille ja sairastumiselle.

Meditaatio kannattaa ottaa päivittäiseksi tavaksi. Kiitollisuus- ja myötätuntoharjoitukset muokkaavat neuroplastisia aivojasi ja tekevät sinusta mukavamman ihmisen – ja vastustuskykyisemmän sekä negatiivisia fiiliksiä että viruksia kohtaan. Kannattaa tutustua restoratiiviseen joogaan, kundaliinijoogaan tai yinjoogaan: ne todella vähentävät stressihormoneita ja lisäävät onnellisuushormoneita. Joogan pranayama eli hengitysharjoitukset tehostavat keuhkojen toimintaa ja vahvistavat hengityslihaksia, mikä on tärkeätä hyvässä vastustuskyvyssä.

Auringonhattu

Auringonhattu-uute on ikivanha troppi flunssan ehkäisyyn ja hoitoon. Vogelin Echinaforce on vanha ja vahva valmiste (halppisversiot ovat paljon miedompia eli niissä on vähemmän vaikuttavaa ainetta). Frantsila puolestaan valmistaa luomuauringonhattu-uutetta. Kun liikkeellä on flunssaa, auringonhattua voi ottaa pienellä annoksella joka päivä. Jos lentsu uhkaa iskeä, pari tymäkkää annosta voi selättää viruksen. Flunssan aikana uute toimii oireistoa lieventävästi ja parantaa oloa. Auringonhattukurkkusuihke on hyvä apu kipeään kurkkuun.

Sinkki

Paikallisesti vaikuttava sinkkiasetaatti lyhentää tutkitusti flunssan kestoa ja lievittää oireita. Sinkkiasetaattia saa kurkkusuihkeena ja tablettina.

D- ja C-vitamiini

D-vitamiini saattaa suojata ylähengitystieinfektioilta. Jättiannokset voivat kuitenkin olla vaarallisia, joten pidä päiväannostus maltillisena.

Rankkaa fyysistä harjoittelua tekevien on todettu hyötyvän C-vitamiinilisästä. Itse suosittelen Puhdistamin Super C -valmistetta, joka on valmistettu amlamarjasta eli luontaisesta C-vitamiininlähteestä (vrt. synteettinen askorbiinihappo, joka voi aiheuttaa munuaiskiviä).

Pakuri

Pakuritutkimusta on vasta vähän, mutta vaikuttaa siltä, että pakuri vahvistaa vastustuskykyä ja laskee matala-asteista tulehdusta. Sen nimeen on joka tapauksessa vannottu vuosituhansien ajan. Tätä ikivanhaa rohtoa saa kerätä luonnosta vain maanomistajan luvalla. Puhdistamon instant-jauhe on helppokäyttöinen valmiste.

Havupuu-uutejuoma

Kas tässä toinen ikiaikainen pohjoisen luonnon rohto. Pii tukee limakalvojen hyvinvointia ja antioksidantit ja mineraalit kokonaisterveyttä. Havupuu-uutejuomassa on myös tuhdisti fenoleita ja ja flavonoideja. Tätä suosittelen aina yskään – kokeile, jos yskä vaivaa tai pitkittyy. Kokeile myös tautien ennaltaehkäisyyn ja infektiokierteen katkaisuun. Lapseni tuntevat tämän valmisteen nimellä mäntymehu! Havupuu-uutejuomasta en ole löytänyt tutkimuksia, mutta puun, etenkin männyn, on todettu olevan antibakteerista ja tehoavan jopa sairaalabakteereihin.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

pine-leaves-691639_1280.jpg

Saippuapesuja, ei ylihygieenisyyttä

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: pese kätesi hyvin. Flunssavirukset tarttuvat pääasiassa nenän limakalvoilta, joten nenää ei kannata kaivaa, silmiä ronklata eikä naamaansa muutenkaan käpälöidä. Hyvä uutinen: flunssa ei välttämättä tartu pussaillessa eli suun limakalvojen kautta laisinkaan!

Kun peset kädet, käytä kunnolla saippuaa ja lämmintä vettä ja vaahdota saippua sormenpäistä ranteisiin saakka. Pese kädet aina vessakäynnin jälkeen (tämä ei, jännä kyllä, ole itsestäänselvyys aikuisillekaan), ennen kuin syöt ja kun tulet kaupungilta kotiin. Jokaisella perheenjäsenellä on hyvä olla oma käsipyyhe ja pyyhe kannattaa vaihtaa viikoittain, niin se ei toimi pöpöhautomona. Hammasharja kannattaa samasta syystä muistaa vaihtaa aika ajoin.

Älä pese käsiäsi metsästä tullessasi ja möyri kasvimaan mullassa sydämesi kyllyydestä kartuttaaksesi hyviä mikrobeita elimistössäsi. Älä suotta käytä käsidesiä, ellet ole sairaalahoidossa olevan keskosvauvan vanhempi tai ellei käyttö ole muuten perusteltua. Hyviä mikrobeja ei kannata teilata desinfiointiaineen kaltaisilla ”haulikolla kärpästä” -menetelmillä. Esimerkiksi norovirus taas ei ole käsidesistä moksiskaan, siihen tehoaa vain vesi ja saippua. Kieltäydy myös turhista antibioottikuureista. Antibiootit ovat bakteerilääkkeitä, ne eivät tehoa viruksiin. Flunssa ja influenssa ovat virustauteja. Turhat antibioottikuurit tuhoavat suoliston bakteerikantaa ja johtavat antibioottiresistenttien bakteerikantojen muodostumiseen ja sitä kautta …antibioottiapokalypsiin. Sitä emme halua.

Loppukaneetti

Jotkut onnekkaat eivät sairastu plenskaan sitten millään. Ole onnellinen, jos näin on, ja suhtaudu myötätunnolla niihin, jotka flunssia sairastavat. Saatat olla vastustuskyvyltäsi teräksisempi, jos olet perusterve, jos et ole syntynyt keisarileikkauksella, jos sinua on imetetty WHO:n suosittelemat kaksi vuotta ja jos et ole eläissäsi joutunut juuri käyttämään antibiootteja – eli jos suolistosi mikrobikanta on pirteä ja monipuolinen. Omia lähtökohtiaan ei kuitenkaan voi valita.

Pari flunssaa vuodessa kuuluu elämään. Ne voi ottaa ylimääräisenä lepona tarjoten itselleen hyvää hoivaa Netflixin ja päiväunien merkeissä. Urheilu kannattaa skipata ja jättäytyä reilusti töistä sairauslomalle. Et saa työn sankari -plakaattia, jos menet töihin pärskimään ja tartuttamaan muutkin tai jos juokset flunssassa maratonin ja nappaat sillä sydänlihastulehduksen.

Infektiokierteet tai jatkuva sairastelu sen sijaan eivät kuulu elämään. Jos sinulla on infektiokierteinen lapsi, suosittelen lääkäri Rauli Mäkelän kirjaa Irti tulehduskierteestä.

Hyvällä omallatunnolla lepäämiseen rohkaiseminen on yksi päätavoitteitani työssäni. Uskalla siis levätä – jo ennaltaehkäisevästi, ja varsinkin sairaana!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s