Kasvispohjainen ruokavalio säästää munuaisiasi – silti suomalaiset syövät kasviksia yhä vähemmän

Puhutaanko hetki munuaisista? Vaikka et arjessasi uhraisi niille ajatustakaan, ne pyörittävät joka sekunti käsittämätöntä työtaakkaa kylkiluidesi katveessa. Ne toimivat elimistösi pesukoneena, poistavat kehostasi ylimääräisen nesteen ja suolan sekä lääkkeiden aineenvaihduntatuotteita ja kuona-aineita. Voit itse vaikuttaa hyvin paljon siihen, paljonko munuaisesi joutuvat paiskimaan hommia.

Kun tentin munuaisten (todella monimutkaisen) rakenteen ja (piinaavan monitahoisen) toiminnan anatomian ja fysiologian opinnoissani keväällä 2017, kunnioitukseni tätä sisäelintä kohtaan nousi joitakin tuhansia prosentteja. Ne penteleethän suodattavat vuorokaudessa kokonaiset 180 litraa alkuvirtsaa, josta varsinainen virtsa muodostuu. Ne osallistuvat D-vitamiiniaineenvaihduntaan,verenpaineen säätelyyn ja punasolujen tuotantoon. Eräs tärkeä munuaisten työnsarka on happo-emästasapainon säätely, joka on piiruntarkkaa hommaa, jotta solumme ja koko elimistömme voisivat hyvin.

Täydentävien hoitomuotojen puolella intressinä on terveyden hoitaminen ja ylläpito sen sijaan, että asioihin puututtaisiin vasta niiden edettyä sairauden asteelle. Moni tuntemani pitkän linjan luontaisterapeutti puhuukin paljon munuaisista ja siitä, millaisilla elämäntavoilla niiden hyvinvointia voi tukea, jotta ihminen saisi elää mahdollisimman terveenä. Ruokavaliota ja runsasta veden juomista pidetään tärkeinä.

Nyt samasta aiheesta on olemassa tutkimusosviittaa. Enni-Maria Hietavalan liikuntafysiologian väitöskirja Dietary acid load and acid-base balance in exercise and health from adolescence to late adulthood tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa huhtikuussa 2018. Hietavalan tutkimustulos oli, että riittävä vihannesten ja hedelmien syöminen pienentää ravinnosta saamaamme happokuormaa. Se taas vähentää munuaisten työtaakkaa ja lisää ihmisen fyysistä suorituskykyä. 

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

drink-fruit-1554657_1280.jpg

 

Hietavala korostaa vihannesten ja hedelmien riittävää saantia osana terveellistä ruokavaliota ja liikunnallisesta elämäntapaa koko elämänkaaren ajan. – –

Ravinnon pienempi happokuorma voisi olla eduksi esimerkiksi urheilijoille ja muille liikkujille. Siitä voisi olla hyötyä myös ikääntyville – ihmisen ikääntyessä hänen elimistönsä kyky erittää happoja heikkenee, kun munuaisten toimintakapasiteetti laskee. Pienemmästä happokuormasta hyötyisivät myös kroonista munuaistautia sairastavat.

Lähde: Jyväskylän yliopiston tiedote

Runsaasti happamia aineenvaihduntatuotteita aiheuttavia ruoka-aineita ovat esimerkiksi liha, viljatuotteet, juustot ja kananmuna.

Kirjoitin aiemmin tänne blogiini plant based whole food -ruokavalion ideasta. Se on nerokas, koska vihanneksista, hedelmistä ja marjoista ei käytännössä voi saada liikaa energiaa, mutta ne ovat ravintoainepommeja, edistävät monin tavoin terveyttämme ja vähentävät lukuisten sairauksien riskiä. Suomalainen suositus on viisi oman nyrkillisen kokoista kasvisannosta päivässä, mutta sekin suositus toteutuu vain harvalla. Naisista vain joka viides ja miehistä vain joka kymmenes syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja useita kertoja päivässä, kertoo FinTerveys 2017 -tutkimus. Määrät ovat kuudessa vuodessa vähentyneet:

Kun vuonna 2011 noin 50 prosenttia miehistä ja yli 60 prosenttia naisista söi kasviksia tai hedelmiä ja marjoja päivittäin tai lähes päivittäin, vuonna 2017 vastaavat luvut olivat kasviksille 42 prosenttia ja 54 prosenttia ja hedelmille ja marjoille 40 prosenttia ja 60 prosenttia.

Lähde: FinTerveys 2017 -tutkimus

Itse suosittelisin pyrkimään ainakin kymmeneen annokseen päivässä. (Kirjoittaisinko erillisen bloggauksen, jossa annan ideoita, miten moinen tavoite on helppo toteuttaa?)

Runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio on ilmastoystävällinen ja ekologinen valinta. Se vaikuttaa myös seikkoihin, joita ei äkkiseltään tulisi ajatelleeksi: tuoreen tutkimuksen mukaan runsas pikaruuan syönti viivästyttää raskaaksi tulemista ja nostaa hedelmättömyyden riskiä 41 %. ”Kahdesta kolmeen hedelmää päivässä syövät naiset tulevat raskaaksi keskimäärin kaksi viikkoa aikaisemmin kuin hedelmiä syömättömät naiset”, raportoi professori Claire Roberts Adelaiden yliopistosta.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

kidney-2183443_1280.jpg

Ruokavalion happokuorman pienentämiseksi ei tarvitse jättää yksittäisiä ruoka-aineita tai ruoka-aineryhmiä syömättä eikä käyttää mitään erikoisia valmisteita, vaan ruokavalion kokonaisuus ratkaisee.

–Monipuolinen ruokavalio, joka sisältää vihanneksia ja hedelmiä vähintään suositellun puoli kiloa päivässä sekä perunaa lisukkeena, riittää pitämään ruokavalion happokuorman lähellä neutraalia tai hieman emäksisen puolella, Enni-Maria Hietavala kertoo.

Lähde: Jyväskylän yliopiston tiedote 

Munuais- ja maksaliitto muistuttaa, että munuaisten toiminta alkaa heikentyä jo 40 ikävuoden jälkeen. Munuaisten taakka helpottuu juomalla vettä 1,5–2 litraa päivässä. Liikkumattomuus, ylipaino, runsas suolan käyttö, alkoholin käyttö, tupakointi ja tulehduskipulääkkeiden käyttö tulee minimoida. On arvioitu, että yhdellä kymmenestä suomalaisesta on munuaissairaus. Munuaisten vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä ja heikkouden tunnetta. Oireisiin kuuluvat myös turvotukset, kutina, pahoinvointi sekä suonenveto ja levottomat jalat.

Mutta elimistönhän piti huolehtia happo-emästasapainosta omilla säätelymekanismeillaan, joihin ei voi mitenkään vaikuttaa ruoilla tai juomilla? Hietavalalla on tähän kommentti:

”Olen sitä mieltä, että ruoka vaikuttaa elimistön happo-emästasapainoon, ja erityisesti sen säätelyyn.”

Hänen tutkimuksessaan myös veren pH muuttui hieman ruokavalioiden vaikutuksesta. ”Se on uusi juttu ainakin Suomessa”, Hietavala sanoo.

”On totta, että lautasella olevan aterian happamuus ei kerro mitään siitä, mitä elimistössä tapahtuu. Jos ajattelemme pelkästään veren pH-arvoa, voidaan sanoa, että ruokavalion koostumus ei juurikaan vaikuta siihen. Mutta ruokavalio vaikuttaa joka tapauksessa siihen, kuinka paljon munuaisten pitää erittää happoja elimistöstä, jotta veren pH-taso pysyy ihanteellisena”, hän toteaa.

Lähde: Hs.fi 

Kalevalainen jäsenkorjaaja tunnustelee käsillään asiakkaan lihaksistoa. Hämmästyttävän usein siitä voi tulkita, juoko asiakas kylliksi vettä, eli pelaako aineenvaihdunta ja kuonanpoisto. Vielä hämmästyttävämpää on kohdata työssään päivittäin se tosiasia, että monet ihmiset eivät juo juuri lainkaan. Jos vettä kuluu vain pari lasia päivässä, munuaiset ovat vaarassa, aineenvaihdunta ei toimi ja olo on todennäköisesti väsyneempi ja kivuliaampi kuin mitä se olisi hyvin nesteytettynä.

Kahmi siis kasviksia lautasellesi ja juo runsain mitoin raikasta vettä!

Munuais- ja maksaliiton hulvattomiin Supersankarimunuainen-nettisivuihin kannattaa tutustua vaikka koko perheen kanssa.

Lue myös:

Jos ”Näin eroon pömppövatsasta” -otsikot houkuttavat klikkaamaan, lue tämä

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s