Olen superahdistunut ja burn outin partaalla, mikä neuvoksi?

Ahdistus on normaali, ihmiselämään kuuluva tunne, joka saa meidät tarttumaan toimeen ja väistämään vaaroja. Se lisää hetkellisesti ihmisen älyllistä ja fyysistä suorituskykyä: ahdistus auttaa pitämään auton tiellä myterissä, läpäisemään vaativan pääsykokeen ja siivoamaan törkyisen kämpän hohtavan puhtaaksi. Joskus ahdistus jää kuitenkin päälle ja alkaa häiritä normaalia arkea. Pelot ja huolet paisuvat kuin pullataikina ja täyttävät mielen. Ihmisestä tulee jännittynyt, hermostunut ja kykenemätön rentoutumaan, kun uhkakuvat sairauksista ja epäonnesta nakuttavat takaraivossa. Ilon kokeminenkin voi olla kiven takana.

6421b8d02fb79035384027298aae25c1--anxiety-funny-quotes-stress-quotes-life.jpg

Ahdistuneisuus lietsoo autonomisen hermoston ylikierroksille, jolloin ihminen vapisee, säpsähtelee ja hikoilee ja kärsii hengenahdistuksesta ja painon tunteesta rintakehällä. Sydän tykyttelee, muisti ei pelaa, seksi ei suju ja uni ei tule. Vatsa on sekaisin, kuvottaa ja on vaikea niellä. Voi tulla paniikkikohtauksia ja pakko-oireita.

Nykyinen elämäntyyli on omiaan lietsomaan ahdistuneisuutta. Elämme keskellä nopeasykkeistä maailmaa. Vastikään julkaistu tutkimus osoittaa, että mitä enemmän käytät Facebookia, sitä huonommin voit henkisesti. Terrorismiuutiset, yt-neuvottelut, organisaatiomuutokset ja some-kohut seuraavat toisiaan tahdilla, joka ylläpitää levottomuutta – etenkin jos on hairahtunut uskomaan, että kaikkeen pitää reagoida välittömästi: vastata sähköpostiin, lukea viesti, muodostaa mielipide. Ayurvedan mukaan moderni yhteiskunta on Vata, eli nopeuden, muutoksen ja jatkuvan liikkeessä olon ominaisuuksilla kyllästetty. Kun ihminen kärsii liiallisesta Vatasta, hänen mielensä käy ylikierroksilla, hän on peloissaan ja huolissaan, potee unettomuutta ja vatsavaivoja. Toisin sanoen: on ahdistunut.

Ahdistuksesta jokapäiväistä arkea leimaavana ja elämäniloa himmentävänä häiriötilana voi päästä eroon. Voimme kääntyä jälleen joogan, hiljaisen parantamisviisauden ja tutkitun ravitsemustiedon äärelle.

Opetan sunnuntaina 19.11.2017 Tampereella Lentävässä Matossa klo 16–18 ahdistuksen ja voimakkaan stressin hallintaan räätälöimäni joogakokonaisuuden. Hetken hermoloma – Restoratiivisen joogan iltapäivä on workshop vahvemmista hermoista ja tyynemmästä olosta haaveileville. Käymme siellä läpi muun muassa seuraavia ahdistuneisuuden itsehoitomenetelmiä, joista tässä pintaraapaisut:

25_Memes_About_2.jpg

1. Joogaa.

Jooga opettaa kuuntelemaan oman kehon viestejä. Pelkkä kuunteleminen ei tosin riitä: kehon kertomaa täytyy myös totella!

”Hei, outo sydämentykytys ja levoton olo päivän kolmannen kahvikupin jälkeen onkin ahdistusta, vähennänpä kahvinjuontia, juon vaikka vähemmän mutta laadukkaampaa kahvia!” tai: ”Kaveri kehui macaa / Silta-sarjaa / bodypumpia, mutta minullepa tulee siitä sysipaska olo: se ei taida sopia minulle.”

Jooga opettaa tunnistamaan, miltä jännittynyt lihas tuntuu, ja rentouttamaan jännittyneet alueet tietoisesti. Ahdistunut ihminen on usein viulunkielenä: lihasjännitys, joka syntyy korvien välissä, on myös purettavissa korvien välistä. Kiristyneeseen kroppaan ei niinkään auta venyttely vaan rentouttaminen, rentouttaminen ja rentouttaminen.

Kaikki fyysinen jooga auttaa luomaan kuuntelevaa suhdetta omaan kehoon. Vauhdikkaampi jooga hiljentää apinamielen, kun asanoiden tekemiseen pitää keskittyä tosissaan. Yin-joogan pitkät pysähdykset sidekudoksia stimuloivissa asennoissa purkavat jännityksiä tunnelukoista alkaen. Restoratiivinen jooga on syvästi hoitavaa ja sananmukaisesti kadonneita voimia palauttavaa: todellinen hermoston buuttaus.

2. Meditoi ja tee hengitysharjoituksia.

”Vain otettu lääke auttaa”, sanoi muuan vanha kampanja. Sama pätee meditaatioon: saadakseen sen mittavat, lukuisin tieteellisin tutkimuksinkin todistetut hyödyt, sitä pitää tehdä. Hakeudu kaikin mokomin siihen huippuluokan meditaatio-ohjaukseen, jota kohtaan tunnet vetoa, mutta muista, että meditaatio on saatavillasi jo nyt. Sinun tarvitsee vain istua alas, sulkea silmät ja keskittyä yhteen hengitykseen kerrallaan. Kokeile viittä minuuttia, tai jos oikein hurjaksi yllyt, jopa viittätoista.

Meditaatio antaa sinulle toppaukset ja äänieristeet maailmaa vastaan. Saat etäisyyttä maailmalliseen mekkalaan. Saat etäisyyttä myös omiin huolikeloihisi ja lakkaat ottamasta niitä niin vakavasti. Vahvistat tyyntä pohjavirtaa mielessäsi ja opit palaamaan sen äärelle aina vain nopeammin.

Hengitysharjoitusten eli pranayaman avulla opit säätelemään tunnetilojasi, tasaamaan sykettäsi ja verenpainettasi nopeasti ja rauhoittamaan hermostosi ylikierrokset – jopa keskeyttämään alkavan paniikkikohtauksen.

your-anxiety-is-calling-you-message-all-my-exes-remind-5025589.png

3. Opettele rentoutustaitoja.

Ahdistuneisuus on kierre. Esimerkiksi paniikkikohtaus voi syntyä kehollisten oireiden ylitulkinnasta, jotka ovat samalla paniikkikohtauksen kehollisia oireita. Muna vai kana -tilanne.

Opettele hallitsemaan stressiäsi. Se on tärkein keino pitää huolta omasta mielenterveydestäsi.

Moni minunkin asiakkaistani sanoo, ettei osaa rauhoittua. Kyvyttömyyteen rauhoittua palautuu myös valtaosa unettomuudesta. Katkennut yhteys kehon ja mielen välillä tarkoittaa, että avaimet rentoutumiseen ovat kateissa. Kun ei tiedosta jännittävänsä niskalihaksiaan tai pidättävänsä hengitystään, ei osaa niitä rentouttaakaan. Satakaan hierojakäyntiä ei rentouta niskoja, jos ihminen jatkuvasti jäkittää ne stressaamalla pinkeiksi, eikä pannullinenkaan kahvia piristä, jos ihminen hengittää pihisee vain keuhkojen yläosilla, aivot kroonisessa happivajeessa.

Rentoutumisen voi oppia. Muistele, millainen olo sinulla on ihanimpina loma-aamuina: pehmeä, notkea, ryhdikäs, rento. Voit kokea sellaista oloa myös arjessasi, kun opit rentoutumaan. Lämmitä sauna, hanki kylpyamme ja laita ihania kylpyjä, käy kehollisissa hoidoissa, etsi netistä ohjattuja rentoutusharjoituksia. Joogaa ja meditoi.

Nuku! Lapsi ei kasva, urheilija ei palaudu eikä yksikään selviä hengissä ilman unta. Elämme univajeisessa yhteiskunnassa, mutta tarvitseeko tässäkään asiassa taipua enemmistön tahtoon? Mitä jos nousisit unikapinaan ja alkaisit röyhkeästi nukkua pidempiä yöunia tehokkuus- ja tuottavuusajattelusta viis veisaten? Tosin tutkimusten mukaan jokaista huippujohtajaa yhdistää yksi asia: pitkien yöunien vaaliminen.

me-stop-overthinking-this-itll-all-work-out-my-anxiety-atcripplingmemesofficial-laughs-in-hidden-r2GK4.jpg

 

4. Käänny luonnon puoleen.

Hanki laadukasta laventeli- tai vetiver-öljyä ja kirppikseltä tuoksulamppu sen polttamiseen. Hauduta tee kamomillasta, kanervasta tai sitruunamelissasta. Pyydä läheistäsi hieromaan niskaasi Frantsilan ayurvedisella hierontaöljyllä.

Liiku luonnossa, sellaisilla alueella, jotka saavat sinut tuntemaan hyvää oloa. Älä pyyhällä luontoon treenimielessä sykemittareilla vyötettynä, vaan mieltäsi ja sieluasi helliäksesi. Kuljeskele kiireettä, koskettele puun runkoja, katsele aaltojen rytmiä, tarkkaile eläimiä. Opi luonnon, vuodenaikojen ja villieläinten rytmistä: nekin lepäävät kun on levon aika.

5. Opi tuntemaan virheelliset ajatusmallit.

Hae tarvittaessa apua psykologilta tai traumaterapian päälle ymmärtävältä kehoterapeutilta. Lue Eckhart Tollea. Lainaa kirjastosta ahdistusta ja burn outia käsittelevää kirjallisuutta ja opi ymmärtämään, mistä ilmiössä on kyse. Kehosi reagoi ajatuksiisi kuin ne olisivat todellinen uhka, vaikka ne ovat vain mielesi temppuja. Ajatuksesi lietsovat kehosi krooniseen taistele ja pakene -tilaan.

the-human-body-is-60-water-so-really-we-are-19026386.png

6. Muista mineraalit.

Magnesium rauhoittaa hermostoa ja vähentää masennusoireita. Kalium auttaa ahdistukseen. Kirjoitan myöhemmin blogiini kaliumpitoisen, stressinhallintaa tukevan adrenal cocktailin ohjeen. Odotellessa voit lisätä kaliumpitoisten ruoka-aineiden syöntiä (kookosvesi on oma suosikkini). Runsas veden juominen ja suolavesi sallivat lihaksiston voida paremmin, hermoimpulssien matkustaa ketterämmin ja vireystason pysyä korkeampana.

Ravintolisistä l-teaniini ja tauriini ovat ehdottomia ahdistuneille ja stressaantuneille. Kirjoitan niistäkin pian lisää tutkimusviitteineen kaikkineen! Molemmat ovat aminohappoja, joita voi ja kannattaa syödä purkista. Suosittelen Puhdas+-valmistajan l-teaniinia; tauriinin olen tilannut iHerbistä. L-teaniini rauhoittaa hermoja, tauriini parantaa unta (monien muiden vaikutustensa muassa). Kasvisruokavaliossa on vain vähän tauriinia, joten ahdistuneet veget, ehdottomasti tauriinipurkille!

7. Valitse, millä täytät mieltäsi.

Hakeudu sellaisten asioiden ja ihmisten pariin, jotka tukevat hyvinvointiasi. Vähennä somen plaraamista ja lopeta some-väittelyihin osallistuminen tykkänään – ei niillä muuteta maailmaa parempaan. Älä tempaudu mukaan pikkusieluiseen juoruiluun. Älä lue uutisten kommentteja. Älä ahmi pakonomaisesti hirveimpiä Isis-videoita ja klikkijournalistisia kohujuttuja. Sinun ei tarvitse nähdä eikä tietää kaikkea.

Lue kirjoja ja katsele sarjoja ja elokuvia, joista sinulle tulee hyvä mieli. Käy sielua ravitsevia keskusteluja viisaiden ihmisten kanssa. Vaali aitoja ystävyyksiä. Puhu hyvää toisista ihmisistä. Tee itsellesi nätti meditaationurkkaus kotiin. Naura, paijaa ja pussaa. Ei ole pelkkää spirituaalista lässynläätä sanoa, että anna toisille sitä, mitä olet itse vailla, on kyseessä sitten kauniit sanat, hellyys tai välittäminen. Hyvän tekeminen kohentaa tutkitusti omaakin terveyttä.

8. Sitoudu hyvinvoinnistasi huolehtimiseen.

Tylsää, mutta totta: kukaan ei tee sitä puolestasi. Kunnioita itseäsi sen verran, että asetat rajat: älä anna kohdella itseäsi huonosti työpaikalla tai parisuhteessa, älä piinaa sieluasi roikkumalla aamutunneille idioottien keskustelupalstoilla.

Jos olet erityisherkkä tai introvertti, sinun pitää muistaa ottaa kyseiset ominaisuutesi huomioon ja pitää itsestäsi vielä parempaa huolta kuin keskivertoihmisen. Se on vain hyväksyttävä. Järjestä itsellesi vielä enemmän lepoa, vielä pehmustetumpia arjen kulmia.

Sitoudu harjoitukseesi, on se sitten psykoterapia, jooga tai mindfulness.

The+pressure_a79a7a_5945645.jpg

3 vastausta artikkeliin “Olen superahdistunut ja burn outin partaalla, mikä neuvoksi?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s